Veel intelligentie onder de motorkap

VOKA – De KMO ontwerpt software die ervoor zorgt dat bedrijfsleiders na amper enkele klikken zien hoe hun onderneming ervoor staat.

Wie als bedrijf vooruit wil, moet niet alleen het overzicht bewaren over alle relevante financiële en operationele gegevens, maar die ook nog eens op de juiste manier kunnen interpreteren. Sinds september 2012 zet BrightAnalytics uit Pittem daar maximaal op in. De kmo ontwerpt software die ervoor zorgt dat bedrijfsleiders en managers na amper enkele klikken kunnen zien hoe hun onderneming ervoor staat. “Hoe complexer de bedrijfsstructuur, hoe meer toegevoegde waarde we met onze oplossingen kunnen creëren”, weten partners Olivier Seynhaeve, Lode Bogaert en Merijn Demuynck.

Onze oplossingen zien er eenvoudig uit, maar er schuilt wel degelijk veel intelligentie onder de motorkap.

Het leidende trio achter BrightAnalytics leerde elkaar kennen toen ze alle drie aan de slag waren bij Accent Interim. “Lode was er de rechterhand van de financiële directeur, terwijl Merijn en ik op de IT-afdeling werkzaam waren”, zegt Olivier Seynhaeve. “De microbe om voor onszelf te beginnen, kriebelde steeds heviger. Nadat we voor een Gimv-participatie een volledige financiële rapportering hadden opgezet, onderzochten we op de markt welke software er op die markt aanwezig was voor de Vlaamse kmo. Toen bleek dat ook kleinere bedrijven eigenlijk quasi alleen bij de grote spelers terecht konden voor een vrij dure oplossing, hebben we ons eigen platform voor financiële rapportering ontwikkeld. Dat vermarkten we sinds juni vorig jaar onder de naam BrightAnalytics. Het moederbedrijf B-Bright dat we in september 2012 oprichtten, focust zich op HR-software, vooral businessapplicaties in de cloud.”

Cijfers vitaliseren

Met haar oplossingen wil BrightAnalytics de cijfers van een bedrijf heel makkelijk tot bij de juiste mensen brengen. “Het komt erop aan de data tot leven te brengen zodat een bedrijfsleider perfect weet hoe zijn onderneming er aan toe is en welke stappen genomen dienen te worden”, aldus Lode Bogaert. “Omdat we altijd dezelfde methodieken hanteren, is het een gebruiksvriendelijke oplossing waar iedereen al na een kwartiertje de finesses van snapt. Onze oplossingen zien er eenvoudig uit, maar er schuilt wel degelijk veel intelligentie onder de motorkap. We hebben de voorbije jaren vooral geïnvesteerd in het aantrekken van competente medewerkers (vier vaste krachten, aangevuld met één freelancer), eerder dan in een modern bedrijfsgebouw.”

De voorbije jaren bouwde de onderneming via haar netwerk vooral in Oost-Vlaanderen en Antwerpen een interessante klantenportfolio op. “Sinds we via een vertegenwoordiger ook actief de West-Vlaamse markt bewerken, genereren we ook in eigen gouw stilaan meer naamsbekendheid”, zegt Merijn Demuynck. “We zitten vlakbij economische groeipolen zoals Roeselare en Rijsel en hopen in de driehoek Kortrijk-Gent-Brugge steeds verder door te breken. Wij mikken vooral op groeibedrijven die eventueel ook buitenlandse ambities koesteren. Het is de intentie mee te groeien met onze klanten, zelfs al gaat dat gepaard met een bedrijfsstructuur die ingewikkelder wordt. Net dan kunnen we onze toegevoegde waarde nog meer onderstrepen.”

Toegankelijkheid

Naast financiële rapportering ervaart BrightAnalytics op de markt ook een groeiende nood aan operationele rapporteringstools. Lode Bogaert: “Bedrijven willen weten welke producten het best verkopen, waarop ze het meest marge hebben, hoe de diverse segmenten evolueren, maar ook welke account manager de beste cijfers kan voorleggen. Wij doen dat door een operationele rapporteringstool te koppelen aan het ERP-pakket van de onderneming en zorgen ervoor dat de software ook op mobiele dragers (smartphone, tablet, …) vlot toegankelijk is. Managers consulteren de cijfers vaak thuis, ‘s avonds of in het weekend. Belangrijk is dat ze zowel vrij algemene gegevens als heel gedetailleerde analyses kunnen opvragen.”

Goede rapporteringstools moeten heel actueel zijn en op basis van 5 à 6 sleutelfactoren (de zogenaamde KPI’s) een goed beeld van de operationele en financiële stand van zaken kunnen schetsen. “Terwijl de financiële tool een plug & play-toepassing is, vergt de installatie van een operationele tool meer tijd, omdat we ook de processen van de klant goed willen snappen”, legt Olivier Seynhaeve uit. “Toch slagen we erin ook die tools binnen een tijdspanne van een maand op te leveren. We behartigen alles zelf, om een optimale kwaliteit te kunnen garanderen.”

De drie vennoten zijn heel complementair en blijven via regelmatig overleg op de hoogte van ieder dossier. “Net als onze klanten, durven ook wij voluit onze groeiambities uitspreken. Na onze nominatie tot Trends Gazelle Starter dit jaar, zou het fijn zijn mochten we op termijn uitgroeien tot een echte, snel groeiende Trends Gazelle”, besluit Merijn Demuynck.

 

Bron: Ondernemers Voka West-Vlaanderen, 27 februari 2015